Tillstånd för enskilt avlopp

Du behöver tillstånd från miljö- och byggnadsnämnden för att få anlägga en egen avloppsanläggning med ansluten vattentoalett på din fastighet. Ett tillstånd behövs även för att flytta en befintlig anläggning eller byta reningsteknik. Att anlägga ett avlopp för bad/-disk- och tvättvatten, ett så kallat BDT-avlopp behöver anmälas till miljö- och byggnadsnämnden.

Du ansöker om tillstånd via vår e-tjänst. Du loggar in med Bank-ID, fyller i alla uppgifter och bifogar de handlingar som behövs i ansökan. Entreprenören kan hjälpa dig att fylla i ansökan.

När vi har fått alla uppgifter och handlingar är din ansökan komplett. För prövningen av din ansökan betalar du en fast avgift. Du får inte börja arbetet med avloppet innan du har fått ett skriftligt beslut om tillstånd. Om du installerar en avloppsanläggning utan tillstånd från miljö- och byggnadsnämnden får du betala en miljösanktionsavgift enligt miljöbalken.

Det här behövs för ansökan

En komplett ansökan gör den fortsatta tillståndsprocessen enklare både för dig och oss på miljöavdelningen. Om något saknas blir handläggningstiden längre och vi kommer att kontakta dig för att be om kompletteringar. För att vi ska få ett riktigt underlag att fatta beslut på ska du bifoga följande handlingar i din ansökan:

  • Situationsplan som visar fastigheten med uppställningsplats för slamtömningsfordon, placering av avloppsanläggningens olika delar inklusive eventuellt grundvattenrör. Utsläppspunkt för behandlat avloppsvatten, närliggande vattentäkter och energibrunnar (inom 200 meter) samt rördragning för vatten och avlopp.

    I kommunkartan kan du ladda ner ett kartunderlag. Sök fram aktuell fastighet. Zooma ut kartan så att grannfastigheter inom 200 meter visas på kartan. Välj skriv ut för att skriva ut kartan.
  • Profilritning som visar avloppsanläggningen i längdsektion.
  • Beskrivning av hur reningsprocessen fungerar, dokumentation av reningsresultat och kapacitet.
  • Installations-/läggningsanvisningar med kritiska punkter som ska beaktas i anläggandet enligt tillverkaren.
  • Beskrivning av var och hur det är möjligt att ta ut ett representativt prov på det avloppsvatten som kommer ut från anläggningen.
  • Beskrivning av vilka driftparametrar du som fastighetsägare ska kontrollera för att säkerställa anläggningens funktion över tid.

Vid ansökan om minireningsverk ska du även bifoga:

  • Drift- och underhållsinstruktioner från leverantören. Beskrivning av vilken skötsel och underhåll som behövs för att upprätthålla anläggningens funktion.
  • Beskrivning av vad som kontrolleras vid service enligt avtal med en leverantör eller annan sakkunnig.

Vid ansökan om infiltrationsanläggning ska du även bifoga:

  • Resultat från undersökning av markens infiltrationskapacitet med siktanalys eller perkolationstest.
  • Profilritning med tvärsektion där grundvattenrör ska finnas med.

Anmäl en BDT-anläggning

Om du vill installera en avloppsanläggning för enbart bad-, disk- och tvättvatten, en så kallad BDT-anläggning, räcker det att du gör en anmälan till miljö- och byggnadsnämnden.

Anmälan gör du via samma e-tjänst som får tillstånd för enskilt avlopp.

I anmälan bifogar du samma information som vid en ansökan.

Ändring av befintlig anläggning

En ändring av befintlig anläggning kan till exempel vara påkoppling av en extra byggnad. Kontakta miljöavdelningen om du är osäker på om den ändring du ska göra kräver ett tillstånd eller en anmälan.

Miljöavdelningen

Avgifter för handläggning

Miljöavdelningen tar ut en avgift för handläggning av avloppsärenden. Hur stor avgiften är beror på hur stor avloppsanläggningen ska vara och om den ska rena toalettvatten eller bara avloppsvatten från bad, disk och tvätt. Avgiften baseras vanligtvis på sex timmars handläggningstid och beräknas utifrån timtaxan som fastställs inför kommande år efter ett beslut i kommunfullmäktige.

  • För prövning av ansökan om att installera en avloppsanläggning för 1-5 personekvivalenter (1 hushåll) med ansluten vattentoalett är handläggningsavgiften 6 600 kronor (år 2024) baserat på sex timmars handläggningstid.
  • För en anläggning för 6-25 personekvivalenter är handläggningsavgiften 9 900 kronor (år 2024) baserat på nio timmars handläggningstid.
  • För en anläggning för 26-200 personekvivalenter är handläggningsavgiften 13 200 kronor (år 2024) baserat på tolv timmars handläggningstid.
  • För prövning av ansökan om tillstånd för sluten tank är handläggningsavgiften 5 500 (år 2024) baserat på fem timmars handläggningstid.
  • För anmälan om inrättande av avloppsanläggning utan vattentoalett (bad-disk och tvätt) är handläggningsavgiften 5 500 (år 2024) baserat på fem timmars handläggningstid.
  • För anmälan om ändring av befintlig avloppsanläggning där åtgärden kan medföra väsentlig ändring är handläggningsavgiften 5 500 (år 2024) baserat på fem timmars handläggningstid.
  • För prövning av ansökan om att installera förmultningstoalett, eltoalett eller torrtoalett med latrinkompostering inom område med detaljplan eller samlad bebyggelse är handläggningsavgiften 6 600 kronor (år 2024) baserat på sex timmars handläggningstid.
  • För anmälan om att installera förmultningstoalett, eltoalett eller torrtoalett med latrinkompostering utanför område med detaljplan eller samlad bebyggelse är handläggningsavgiften 3 300 kronor (år 2024) baserat på tre timmars handläggningstid.

 

 

Hjälpte informationen på sidan dig?

Tack för att du hjälper oss att göra webbplatsen bättre.

Vi har ingen möjlighet att återkoppla på dina synpunkter.


Senast uppdaterad: